Asik banar
Undas bakisahan di ruang guru awan buhan guru. Kada banyak pang buhan guru nang
ada di situ, sualnya guru nang lainnya ada di kalas maajar murid-muridnya.
Satumat-tumat galagakan buhannya tatawaan imbah mandangar kisah bahari wayah takumpulan
kuliah. Imbran nang pina musti bakisah wayah inya hanyar masuk kuliah diposma
urang. Lagi rami-raminya bakisahan, bakakajutan Imbran basuara nyaring.
“Napa nak,”
jar Imbran sambil mancagatakan gulu mancangangi dua ikung muridnya nang badiri
di muhara lawang ruang guru.
“Disuruh Bu
Isyah Pa ai,” sahut muridnya nang bangaran Ida.
“Disuruh sidin
nangapang?” jar Imbran batakun.
“Maandak pe er
kami ka mija sidin Pa ai,” jar Ida.
“Oh … iya ah,
tu nah mija sidin,” jar Imbran sambil manunjuk mija Bu Isyah.
Ida awan
kawannya bajalan ka mija Bu Isyah, imbah maandak buku-buku pe er, Ida awan
kawannya bagagas kaluar ruang guru.
Undas sambil
matunduk kakarinyum. Imbran nang malihat kalakuan Undas pina kada mangaruan,
lalu ai batakun, “napang nang ditatawa akan Ndas?”
“Kada ai,” jar
Undas manyahut, “… murid-murid di sini wani basisi awan guru leh,” sambungnya.
“Ya am tu Ndas
ai …,” jar Imbran, “mun kita bahari Ndas leh … kadada nang waninya manyambat
ngaran guru … takutan katulahan,” sambung Imbran basamangat mambanding kalakuan
murid wayahini awan kalakuan murid bahari.
“Sabujurnya …,”
jar Undas, “manyambat ngaran guru itu kada talalu salah jua … parasaku nang
babahaya tu bila murid mangiyau gurunya atas dasar mata pelajaran.”
“Kada bagus
Ndas ai basisi awan guru … ujar urang bahari bisa mangatulahani … mun aku Ndas
ai suka dikiyau murid badasarkan mata pelajaran pang,” jar Imbran mangaras.
“Nyaman ai
ikam ni Mbran ai … maajar sejarah pang … jadi dikiyau Bapa Sejarah,” sahut
Undas.
Imbran
takarinyum mandangar sahutan Undas, “manang aku sakali ini malawani Undas,” jar
Imbran dalam hati.
“Amun ikam
maajar agama … kaya apa Mbran?” jar Undas batakun awan Imbran.
“Kada papa …
kiyau haja aku Bapa Agama,” sahut Imbran.
“Mun ikam
maajar pengetahuan untuk menganalisa sebuah kata berbahasa Arab ketika dalam
keadaan berdiri sendiri pang,” jar Undas batakun pulang.
“Pelajaran
napa itu Ndas?” sahut Imbran.
“Ilmu Sharaf …
hakun lah ikam Mbran dikiyau Bapa Sharaf,” jar Undas sambil kakarinyum
mancangangi Imbran.
Imbran sindam
mandangar tatakunan Undas.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar